„Isten Fia vagyok”
Mt 27,31–44
31 Miután kigúnyolták, levették róla a köpenyt, felöltöztették a saját ruhájába, és elvitték, hogy keresztre feszítsék. 32 Kifelé menet találkoztak egy cirénei emberrel, akinek Simon volt a neve: ezt arra kényszerítették, hogy vigye a keresztet. 33 Amikor arra a helyre értek, amelyet Golgotának, azaz Koponya-helynek neveznek, 34 epével kevert bort adtak neki inni. De amikor megízlelte, nem akart inni belőle. 35 Miután megfeszítették, sorsvetéssel megosztoztak ruháin; 36 azután leültek ott, és őrizték. 37 Feje fölé függesztették az ellene szóló vádat, ezzel a felirattal: EZ JÉZUS, A ZSIDÓK KIRÁLYA. 38 Vele együtt feszítettek keresztre két rablót is, az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felől. 39 Akik elmentek mellette, a fejüket csóválva káromolták, 40 és ezt mondták: Te, aki lerombolod a templomot, és három nap alatt felépíted, mentsd meg magadat, ha Isten Fia vagy, és szállj le a keresztről! 41 Hasonlóan a főpapok is gúnyolódva mondták az írástudókkal és a vénekkel együtt: 42 Másokat megmentett, magát nem tudja megmenteni. Ha Izráel királya, szálljon le most a keresztről, és hiszünk benne! 43 Bízott az Istenben, szabadítsa meg most, ha kedveli őt; hiszen azt mondta: Isten Fia vagyok. 44 A vele együtt megfeszített rablók is ugyanígy gyalázták.
Bibliaolvasó Kalauz – Mikola Borbála igemagyarázata
Kísértetiesen ismerős szólam (Mt 4): HA Isten Fia vagy, HA Izráel királya vagy, HA kedvel Isten, szállj le MOST, mentsd meg magad. Bibliát idéznek és ígéret is van: akkor hiszünk. Hiábavaló lenne a hitünk, ha Jézus nem tud helyreállítani, a bűnből kimenteni (1Kor 15). Amit tesz Jézus: vállalja a kín teljességét, a csillapítatlan fájdalmat (34), és nem adja fel, elvégzi a munkát, végigcsinálja. S közben beteljesednek versenként a zsoltár szavai, amik róla szólnak (Zsolt 22).
RÉ21 485 RÉ 342
Napi ének | 581 | Semmit ne bánkódjál
„A templom párkányára odakerül az iszonyatos bálvány...”
Dán 9,20–27
20 Még beszéltem, imádkoztam, vallást téve vétkemről és népemnek, Izráelnek a vétkéről, és könyörögtem Istenemhez, az Úrhoz, Istenem szent hegyéért; 21 még mondtam az imádságot, amikor Gábriel, az a férfi, akit azelőtt láttam a látomásban, sebesen hozzám repült, és megérintett engem az esti áldozat idején. 22 Magyarázni kezdett, és így beszélt hozzám: Dániel, azért jöttem ide, hogy segítsek megérteni a látottakat. 23 Amikor könyörögni kezdtél, egy kijelentés hangzott el, és én azért jöttem, hogy elmondjam azt neked, mivel kedvel téged az Isten. Értsd meg a kijelentést, és értsd meg a látványt! 24 Hetven hét van kiszabva népedre és szent városodra. Akkor véget ér a hitszegés, és megszűnik a vétek, engesztelést nyer a bűn, és eljön hozzánk az örökké tartó igazság. Beteljesül a prófétai látomás, és felkenik a szentek szentjét. 25 Tudd meg azért, és értsd meg: Attól fogva, hogy elhangzott a kijelentés Jeruzsálem újjáépüléséről, hét hét telik majd el a fejedelem felkenéséig. Azután még hatvankét hét, és bár viszontagságos idők jönnek, a terek és a falak újjáépülnek. 26 A hatvankét hét eltelte után megölik a felkentet, senkije sem lesz. Egy eljövendő fejedelem népe pedig elpusztítja a várost és a szentélyt. Elvégzett dolog, hogy pusztán álljanak a háború végéig. De a fejedelemnek is vége lesz, ha jön az áradat. 27 Erős szövetséget köt sokakkal egy hétre, de a hét közepén véget vet a véres- és az ételáldozatnak. A templom párkányára odakerül az iszonyatos bálvány, míg csak rá nem szakad a pusztítóra a végleges megsemmisülés.
Az Ige mellett – Csűrös András Jakab igemagyarázata
(27) „A templom párkányára odakerül az iszonyatos bálvány...” (Dán 9,20–27)
Dániel prófétai látomása – beszámolója – abba a korba repít, amikor a jeruzsálemi templomot megszentségtelenítették. Idegen istenek szobrait, pogány bálványokat tettek az oltárra. Szobor kerül az Úr házába – nem lehet ennél borzasztóbb egy zsidó számára. Ez a kép a Makkabeusok idejébe vezet. Református eleink ragaszkodtak ahhoz, hogy az Ige tiszta hirdetése miatt ne tűrjünk meg semmilyen Istenről való kiábrázolást a templomban. Helyette szimbólumokkal dolgozunk – és Isten Igéje van a középpontban. Bármi más van az Úr asztalán, az pogányság. Az elmúlt száz évben kerültek már politikai klisék az úrasztalra – keleten és nyugaton egyaránt. Kerül a jelszavakon kívül néha érzés is. Sokszor nehezen engedünk el bizonyos dolgokat, és fontossá válnak, akár az Úr. Felkerülnek az oltárra, de nem illenek oda. Van-e az életednek olyan része, amely nehezen egyeztethető az Istenbe vetett hiteddel? Van-e olyan gondolatod, amelyet nem tennél az Úr oltárára? Van-e olyan bálványod, amely nem való az Isten házába? Boldog ember az, akinek a teste a Szentlélek temploma, és megtisztult lélekkel tud Krisztus elé állni! Boldog, akinek szíve templomában Krisztus van középen.